מסקנות מ-80 אלף עסקים: אלו 3 התחומים שעצמאיים חייבים לשלוט בהם כדי לפרוץ בשנה הקרובה

5,149

מה הסיבה האמיתית לקריסתם של עסקים בתקופת משבר, איך בעלי עסקים יכולים להימנע מקריסה כזו – ואיך כל זה קשור לדרווין? ישבנו לראיון עם ניר דובדבני, מנטור העסקים, וחזרנו עם תובנות שכל עצמאי בישראל צריך לקרוא – ו-3 תחומים שיגדילו לו את העסק.

תקופת הקורונה טילטלה את הכלכלה העולמית והמקומית כאחת. אנשים עם עבודה בטוחה מצאו עצמם מובטלים, עסקים משגשגים נאלצו לסגור את הבאסטה והמעטים שהצליחו לשמור על עבודתם נאלצו לעבוד פי 5 יותר קשה כדי להשלים את הפערים. בפני בעלי עסקים היום עומד אתגר שיתכן ולא ראו מעולם בעבר – והם נמצאים במצב של להיות או לחדול. 

למזלם, אפשר לצמצם את התחומים שבעלי עסקים חייבים לשלוט בהם לשלושה בלבד. אם מסתכלים על העסקים המצליחים ביותר בעולם היום, אפשר לראות כיצד התחומים האלה מיושמים גם בשגרה, ועוזרים לעסק לצמוח ולגדול, ובמצבי משבר – לחטוף מכה קלה בכנף ולהמשיך הלאה בכל הכוח. אבל לא כולם מסוגלים להגיע לשם.

להיות בצד הלא נכון של הסטטיסטיקה

"היום בישראל אין מקום לטעויות," אומר לנו ניר דובדבני, המנטור העסקי המוביל בארץ. "וכאן טמונה הבעיה. אם היה מדובר על סביבה שמאפשרת גדילה וצמיחה של העסק, סביבה שמאפשרת מרווחי טעות מספקים, אז היה אפשר לדבר. אבל אנחנו לא שם היום, בשום צורה," הוא אומר בהחלטיות. ואכן, במציאות שבה חצי מיליון ישראלים נמצאים במעגל האבטלה ומומחים מזהירים מסגירה של כ-80 אלף עסקים בממוצע בשנה הקרובה, בעלי עסקים היום לא יודעים מה לעשות, איך לעשות – ולמה.

ניר דובדבני הוא המנטור העסקי המוביל בישראל, טייטל מחייב שמגובה בשנים ארוכות של עשייה והצלחות עסקיות. בשנים האחרונות הוא סייע ליותר מ-80 אלף ישראלים להגשים את החזון העסקי שלהם ולהגיע לרווחים משמעותיים, תוך הקמת 5 עסקים במקביל וייעוץ לבעלי מקצוע ולגופים הגדולים במשק. שבין הצלחותיו אפשר למצוא את קורס העסקים המקיף ביותר בישראל הפועל בהצלחה כבר מספר שנים. אז למה הוא מוכן לחשוף את הסודות שלו בפנינו? לדבריו, הכוח המניע אותו הוא תפיסה עקרונית, לפיה השפע שהשיג בחיים האישיים שלו – צריך להגיע גם לבעלי עסקים אחרים. 

אי אפשר לרוץ בלי ללמוד ללכת

גם בימים רגילים, שלא כוללים סגר, הידרדרות כלכלית ונגיפים, דובדבני מאמין שהעסקים בישראל נמצא בבעיה. "היום כל אחד מאמין שהוא יכול לפתוח עסק," הוא מסביר ונותן דוגמה. "תחשוב רגע על ישראלים בחופשה בחרמון. הם נוסעים שעות, תקועים בפקק, מגיעים לחרמון ומתגלשים במדרונות המושלגים כשהם יושבים על שקית פלסטיק. ואז מה? יומיים אחרי הם קונים חליפת סקי ומתכננים את החופשה באלפים. זו תרבות של לרוץ לפני שלומדים ללכת, וככה גם מתנהלים עסקים בארץ. גם אם יש לך את הרעיון הכי טוב בעולם זה לא אומר שהעסק שלך יצליח, ואם לא תדע להשתמש נכון בשלושת התחומים הקריטיים לכל עסק – העסק שלך ייכנס למשבר וייסגר, בלי קשר לקורונה או לא קורונה."

שלושת התחומים שדובדבני מזכיר הם מה שעומד גם בבסיסה של הכשרת העסקים שלו, והם עושים את ההבדל בין עסק מצליח לעוד עסק שהופך להיות חלק מהסטטיסטיקה המצערת של עסקים שנסגרים. מדובר בשלושה תחומים שכל אחד מהם קריטי לשליטה בעסק – מכירות, ניהול ומיינדסט. "כשאנחנו מלמדים על התחומים האלו בקורס יועצים עסקיים, אפשר לראות פתאום משתתפים שתופסים את הראש, כי הם לא מבינים איך הם לא עשו את זה עד עכשיו. וכאן נמצא ה"סוד" הגדול – ברגע שמצליחים להשיג שליטה מוחלטת והבנה מעמיקה בכל אחד מהתחומים, ככה אפשר להביא את העסק ליעדים שלו".

עסק הוא שלם הגדול מסך חלקיו

"ניהול הוא מושג שאנשים רק חושבים שהם מכירים אותו," אומר לנו דובדבני. "אבל רק כשהם מגיעים לקורס שלי הם מגלים שממש לא. הרי כל עסק שמגיע לשפע מתחיל מבן אדם אחד עם רעיון. הבן אדם הזה מתחיל רק עם עצמו, הוא העסק. הוא יכול להוסיף על עצמו רבדים כמו מכירות, שיווק או גבייה – אבל בסופו של יום, זה רק הוא ועצמו. והאתגר הניהולי של כל בעל עסק, זה איך "לשכפל" את עצמו – איך להכשיר עובד שמסוגל לעשות את את העבודה טוב לפחות כמוהו, ואיך העובד הזה יכול להכשיר עובדים נוספים. ניהול עסקים הוא קודם כל ניהול של אנשים וזו תורה שלמה. בלי ההבנה הזו, בלי הידע המתאים, הסיכוי שזה יצליח פשוט אפסי.

הדבר הראשון שבעל עסק צריך לעשות הוא לשנות פאזה ולהבין שהתפקיד שלו בעסק השתנה. להיות בעל מקצוע טוב זה כבר לא מספיק! במקום לתת את השירות ללקוח, אתה מנהל את מי שנותן לו את השירות, שזה משהו שונה לגמרי. כי אוסף של אנשים שכל אחד מהם טוב בפני עצמו זה לא עסק. בלי לוודא שכל המרכיבים עובדים יחד ומשתפים פעולה, עובדים בסינרגיה ומצליחים להסתנכרן באופן עקבי ואחיד – לא תוכל לנהל עסק. תוכל לנהל רק בלאגן".

אל תהיו בצד הלא נכון של הסטטיסטיקה

הצטרפו עכשיו לקורס היועצים העסקיים של ניר דובדבני


כגודל הסיכון כך גודל ההזדמנות

ומה לגבי מיינדסט? דובדבני מסביר: "זה עניין של גבולות ושל אמונה עצמית. מה האמונות שלך לגבי כסף? מה האמונות שלך לגבי אנשים, לגבי עסקים, לגבי מכירות? זה לפרוץ את הגבולות של עצמך ולהאמין שאתה יכול לעשות את זה. אין דבר כזה שמשהו לא עובד – אתה תגרום לו לעבוד. כשאתה מנהל עסק אתה חייב להיות אדם של פתרונות, לא של בעיות. אם למשל אתה רואה משהו בעסק שלך שאתה חלש בו – תרכוש את הידע או שתעסיק את כוח האדם הדרוש, אל תתעלם מהבעיה או תתלונן עליה. כשכואב לי הגרון, אני הולך לרופא. כשיש לי סתימה אני אזמין אינסטלטור. וכשיש לי בעיה בעסק? מה אני אעשה? אשב במשרד ואחכה שהיא תפתור את עצמה? ממש לא! אני אצא החוצה ואחפש את הפתרון הכי טוב ועוצמתי שיש. נשמע טריוויאלי, נכון? אבל זו לא הדרך שבה רוב העסקים פועלים.

הכי חשוב זה לא לחיות בתחושה של חוסר, אלא בתחושה של שפע – שפע של ידע, של פתרונות, של יכולות. מה אני מסוגל לעשות ואיך אפשר לפתור את הדברים שאני לא מסוגל לעשות. זה כל הקטע בלהיות עצמאי, זה להבין את הכוח שיש לך בידיים – לקחת את האחריות לגורל שלך בידיים שלך, וכגודל הסיכון כך גודל ההזדמנות. לקחת שליטה על הגורל שלך, לקחת בעלות מלאה על החיים שלך ועל ההזדמנויות שנקרות לך בדרך. זה משהו שאנחנו עובדים עליו מאוד חזק עם האנשים שמגיעים אלינו להכשרה, כי זה שריר שצריך לאמן באופן קבוע."

טיפול נמרץ לעסקים

ובשילוב מתבקש עם שני התחומים האחרים, אנחנו מגיעים לתחום המכירות. "כשאנחנו מדברים על מכירות אנחנו מדברים על החמצן של כל עסק," אומר דובדבני. "ואם לא הצלחת להביא מכירות – אתה מונע מהעסק שלך חמצן שחיוני לו כדי להתקיים! בלי מכירות הוא יגיע לטיפול נמרץ. ובשביל להיות בעל עסק טוב, צריך לדעת בעצמך איך למכור. אם עדיין לא פיצחת את המכירה שלך, אף אחד אחר לא יעשה את זה. מי מכיר את המוצר יותר טוב ממך? מי יודע כל פרט ופרט בו? מי נושם וחי את המוצר? בעל העסק. ואם הוא לא יודע איך למכור, אין סיכוי שמישהו אחר יצליח לעשות את זה בשבילך. בדיוק בגלל זה כל מי שמגיע לקורס היועצים העסקיים שלי עובר הכשרה מקיפה גם במכירות.

ובסופו של דבר, נכון, לא כולם אנשי מכירות טובים. אין מה לעשות. אבל בשביל להביא או להיות אנשי מכירות מצוינים אתם צריכים להיות מנהלים מצוינים עם מיינדסט ספציפי שייתן לכם את הכלים לכל זה. וככה בדיוק עובדים התחומים שאני מדבר עליהם – כל חלק משתלב בשני, ואם רוצים שהעסק ימשיך לשגשג, חייבים לשלוט בכולם". 

ניווט בג'ונגל עסקי

דארווין אמר פעם שהמתאים ביותר שורד. בעיניי דובדבני, זה מדויק גם לעולם העסקים. "בסופו של יום, אם אתה לא מצליח להתאים את עצמך לשוק, אתה פשוט לא תשרוד אותו, כי מרווח הטעות הוא כל כך קטן. רוב האנשים מנסים להתאים את השפע שיש בחוץ לרמת היכולות שלהם, אבל אני אומר אחרת – הגיע הזמן להתאים את רמת היכולות שלך לשפע שקיים בחוץ. אני לא הולך לייפות את המציאות – זה לא קל, זה לא פשוט, אבל זה אפשרי למי שרוצה ולמי שמוכן להיות כל כולו בתהליך של למידה וצמיחה, ומוכן להבין לעומק את המשמעות של שלושת התחומים. אנחנו גם מבינים שזה לא פשוט, ולכן אנחנו עובדים עם מודלים ושיטות ברורות, שהאימון עליהם מפתח את שריר האינטליגנציה העסקית.".

אבל כשאנחנו אומרים לדובדבני שהתחומים הללו לא נראים כל כך קשים ליישום, הוא צוחק. "זה מה שכולם אומרים, וזאת הבעיה! כל אחד בטוח שהוא מלך המכירות, מלך הניהול ומלך המיינדסט. אם זה היה נכון, כולם פה היו מיליונרים עם עסקים משגשגים, אבל שנינו יודעים שזה לא המצב. לחלק מהאנשים יש מיינדסט ומכירות, אבל לא ניהול. לחלק יש רק ניהול אבל בלי מיינדסט ומכירות. כל תחום הוא עולם ומלואו, ועובד בסינרגיה מושלמת עם התחומים האחרים. זו בדיוק הסיבה שהוא עומד בלב ליבו של קורס היועצים העסקיים שלי. 

לאורך השנים הכשרנו אנשים להיות יועצים עסקיים שיודעים לייצר את התחומים האלה אצל עסקים של אחרים. אבל מה? בדיוק כפי שהסברתי קודם – כשאתה מבין שיש ידע או כישורים שחסרים לך, יש לך שתי אפשרויות. ללמוד בעצמך, או לשלם למישהו שיעשה את זה עבורך. באיזשהו שלב הבנו, שבדיוק כמו כל דבר אחר, יש בעלי עסקים שרוצים וזקוקים לייעוץ חיצוני אך בה בעת יש בעלי עסקים שרוצים שיהיה להם עצמם את הידע. אפשר אפילו להגיד, שהם מעדיפים להיות "היועצים של עצמם".

ברגע שהבנו את הנקודה הזו, אחרי שנים שהקורס היה מיועד רק להכשרת יועצים, פתחנו את ההכשרה גם לבעלי עסקים עצמאיים שבאו עם הרצון להיות היועצים העסקיים של עצמם. עשינו את כל ההתאמות הנדרשות בהכשרה, כך שגם בעל העסק שיעבור אותה יקבל את כל הכלים להוביל את העסק שלו ואת עצמו לשפע והצלחה".

ואכן, לקורס של דובדבני מגיעים בעלי עסקים שרוצים לדעת איך להגדיל את העסק ולהפוך אותו ליותר רווחי, אבל גם אנשים שמחפשים להתמקצע בתחום הייעוץ העסקי ויזמים שרוצים לדעת איך לבנות עסק יציב שיצליח לשגשג ולהתפתח בכל תקופה שהיא – גם בזמני משבר. "חוץ משלושת התחומים, בקורס שלי הם מקבלים כלים מעשיים שיעזרו להם לנווט בג'ונגל שהוא עולם העסקים. אין מילה בקורס שאני לא מיישם בחיים האישיים והעסקיים שלי – וזה ניכר. עכשיו אני רוצה שאנשים ילמדו לקבל את השפע הזה בדרך שלהם, עם עזרה ממני".

ההרשמה לקורס היועצים העסקיים של ניר דובדבני פתוחה

הנחה מיוחדת לנרשמים הראשונים!

כמה קטנועים אתה מחזיק בעסק?

מרחק נסיעה חודשי ממוצע:

קטנוע בליץ

קטנוע בנזין

סה”כ לחודש

לפרטים נוספים ותיאום נסיעת מבחן השאר פרטים עוד היום:

פנייתך התקבלה!

דילוג לתוכן