כל בעל עסק המפעיל שירותי משלוחים יודע שהאחזקה השוטפת של קטנועים היא חור לא קטן בכיס. הביטוח, הדלק, התחזוקה השוטפת, עוד לפני שדיברנו על תקלות, בלאי ושלא נדע תאונות, הסכומים יכולים בקלות להגיע להוצאות של עשרות אלפי שקלים ויותר. סטארט-אפ ישראלי פורץ דרך מציע עכשיו לראשונה קטנוע חשמלי מהפכני שמשנה את התמונה. יצאנו לבדוק.
כל מי שהחזיק קטנוע בחייו יודע שמדובר בעסק יקר ובעיקר לא צפוי. הכלי עצמו, שזול משמעותית מכלי רכב אחרים, גובה את המחיר האמיתי שלו בביטוח גבוה, בזבוז דלק ושחיקת חלקים מהירה. בחישוב מהיר, אחזקת קטנוע בנזין יכולה להגיע ל-2,000 ש"ח בחודש רק על דלק, ביטוח ואחזקה שוטפת. כשמכניסים לתמונה זמן מבוזבז על תדלוק, טיפול בתקלות ואובדן הכנסות על ימים בהם הקטנוע מושבת בשל טיפולים, התמונה המצערת היא שמשלוחים זה סיפור יקר.
דווקא בימים אלו, בהם היכולת להמשיך ולספק שירותי משלוחים היא חבל ההצלה המרכזי של עסקים אלו, סטארטאפ ישראלי קטן ובועט מביא בשורה כלכלית לעסקים שמשנה את התמונה מקצה לקצה."מדובר פה במשהו שהוא רעידת אדמה בתחום הדו-גלגלי בישראל" אומר לנו רפאל מוזינסקי, מנכ"ל חברת בליץ מוטורס והיזם מאחורי הקטנוע החשמלי שכבר עכשיו מחולל מהפכה של ממש בציי השליחים של הרשתות הגדולות בישראל. דומינוס פיצה, מקדונלדס, פיצה האט, ג'פניקה, ואפילו מד"א ודואר ישראל הם רק חלק קטן מהארגונים שהחליפו לאחרונה את רוב צי רכבי המשלוחים שלהם לקטנוע החשמלי של בליץ, לצד שליחים רבים של Gett Delivery ושירות משלוחי המזון Wolt.
ההבדל בין רווח להפסד בעסקי המשלוחים
"לעסק קטן או בינוני שמשלוחים הם חלק בלתי נפרד מהשירות שלו, אחת ההוצאה הכי גדולות בעסק, יותר משכירות, מיסים או אפילו שכר, הוא האחזקה של כלי הרכב" רפאל מסביר, ומוסיף "אנחנו מדברים פה ממש על ההבדל בין רווח והפסד עבור אותם עסקים. כשמסתכלים על ההוצאות השוטפות על קטנוע בנזין המשמש למשלוחים, מתקבלת תמונה מטרידה. קטנוע בנזין כזה צריך להוציא לפחות 20-25 משלוחים בשביל להצדיק את קיומו, וגם זה בהנחה שהוא עובד 100% מהזמן. תוסיף לזה טיפולים, מוסכים, תקלות, תדלוק, הסכומים מצטברים – אתה מבין שיש פה בעיה כלכלית מהותית. בעלי עסקים מגיעים למצב שבו הם מפסידים כסף על כל משלוח שיוצא."
ההנחה הזו היא כמובן אופטימית מדי. קטנוע המשמש שליחים נמצא בתנועה מרבית שעות היום, פקקים, כבישים משובשים ולא מתוחזקים וכמובן תחלופה גבוהה של נהגים, כולם ביחד מייצרים בלאי גבוה ודורשים התעסקות בלתי פוסקת בתחזוקת כלי הרכב.
ואם אנחנו מדברים על בלאי, הוא ללא ספק אחת הנקודות הכואבות בסיפור. קטנוע המשמש למשלוחים נתון לשחיקה מהירה בשל השימוש האינטנסיבי. מבדיקה שערכנו בקרב בעלי עסקים בתחום עולה כי קטנועי הבנזין בשוק המשלוחים מוחלפים אחרי השנה, האמיצים שבין בעלי העסקים מחזיקים גם שנתיים, גם פה בהנחה שהקטנוע לא סבל מתקלה חריגה או נפגע בתאונה.
"אנחנו רואים מסעדות, בעיקר באזור המרכז, שפשוט מוותרות מראש ומוציאות את שירות המשלוחים שלהם למיקור חוץ לחברות משלוחים שונות בגלל החשש מהעול הכלכלי של אחזקת קטנוע ושליח. התוצאה? כאוס, ולעיתים אף פגיעה מהותית באיכות השירות. אין לך מושג מי יהיה השליח ואיך הוא יתנהג, באיזה תנאים המוצרים יישמרו מרגע שיצאו מדלת העסק ועד שיגיעו לבית הלקוח. מעבר לכך, הלקוח הוא לא לקוח שלך, הוא לקוח של חברת המשלוחים, הקטנועים מסתובבים עם המוצרים שלך כל היום אבל אתה לא נהנה מהחשיפה של המיתוג על הקטנוע ואם כל זה לא מספיק, העמלה השמנה שהחברות הללו גוזרות הופכת גם במקרה הזה את המשלוחים להפסדיים".
המהפכה החשמלית היא גם מהפכה כלכלית
בעלי העסקים אליהם פנינו כדי לשמוע קצת על הקטנוע של בליץ מדברים בעיניים מוארות על שינוי דרמטי בכל תמהיל ההוצאות שלהם בעסק. כך למשל עידן צרפתי, מנהל וזכיין של סניף דומינוס פיצה ברמלה מסביר כי "ככל שכמות הקטנועים גדלה, כך ירדו העלויות שלי, היינו משלמים חשבוניות של 6000 ש"ח בחודש על דלק, ועכשיו? חשבונית חשמל 100 ש"ח לחודש! למרות שהקטנוע עצמו עלה לי 3000-4000 ש"ח יותר, זה מיד מתקזז באותה שנה בביטוח שבקטנוע בנזין עולה בסביבות ה- 9000 ש"ח ביטוח שליחים חובה וצד ג', עם הקטנוע החשמלי זה יוצא רק 5,400 – 5,500 ש"ח ".
בתחשיב שערכנו בעזרתם של בעלי העסקים איתם דיברנו, וכמובן ביחד עם רפאל מוזינסקי, התמונה המתקבלת היא לא פחות ממהפכה. המעבר לקטנוע חשמלי מסוגל להקטין ב-60% את הוצאות האחזקה על כלי הרכב. המשמעות המיידית לבעל העסק היא שכבר בהיקף עבודה של 12 משלוחים ביום לכל קטנוע, העלות השוטפת מוחזרת וכל משלוח נוסף שמבוצע הוא כבר רווח נקי לבעל העסק.
החיסכון כאן מתחלק בין ירידה של 90% בהוצאות הדלק, לצד כ-50% של הפחתה בעלויות הביטוח. הסיבה אגב, היא כי למרות שביצועי הקטנוע שקולים לחלוטין למנועי בנזין בנפח של 125 סמ"ק, הקטנוע מסווג כ-50 סמ"ק בשל יתרונותיו הבטיחותיים הרבים ועלות הביטוח השנתית הינה בהתאם.
במונחים כספיים אנחנו מגיעים בקלות לחיסכון של כ-12,000 ש"ח בשנה לכל כלי רכב, אין ספק שמדובר בסכום משמעותי במיוחד לציי רכב ומשלוחים גדולים.
בניגוד לקטנועי הבנזין המוחלפים, כפי שציינו, אחת לשנה, או לכל היותר אחת לשנתיים, מבדיקה שערכנו בקרב לקוחות בליץ הוותיקים נראה שהקטנועים החשמליים עומדים בהצלחה רבה בעומס וממשיכים לעבוד ללא בעיות מיוחדות גם לאחר 3-4 שנים של שימוש אינטנסיבי ומעל ל-100,000 קילומטרים של נסיעה, הישג שהוא לא פחות ממדהים.
זה משנה את כל התמונה כשזה נוגע לבעלות על קטנוע, שכן קצב התחלופה של קטנועי הבנזין בעצם אומר, הלכה למעשה, שמייד בתום התשלומים על הקטנוע אנחנו כבר עוברים לכלי הבא ומתחילים לשלם מחדש. עם קטנוע חשמלי שממשיך לעבוד גם בשנה השלישית והרביעית מהרכישה – אנחנו נהנים מלפחות שנתיים שבהן אין לנו שום תשלומים על כלי הרכב, שממשיך בינתיים לעבוד בשבילנו.
רפאל מוזינסקי אף מספר לנו כי בעתיד הלא רחוק ייהנו הקטנועים החשמליים מהטבות נוספות בשל היותם אקולוגיים ותורמים להפחתת הפגיעה בזיהום האוויר וצריכת הדלק, כך שבהחלט יש כאן למה לצפות.
רוצים לדעת כמה אתם יכולים לחסוך בהוצאות הרכב עם הקטנוע החשמלי של בליץ? לפרטים נוספים ותיאום נסיעת מבחן מלאו פרטים עוד היום
סוד הקסם: טכנולוגיה מתקדמת ושירות לא שגרתי
התועלת הכלכלית המגולמת בקטנוע של בליץ אינה מקרית. סוד הקסם הוא במבנה הקטנוע, אשר כולל מנוע חשמלי שקט להפליא. המנוע עצמו אינו דורש כל תחזוקה, אז אפשר לשכוח מהחלפות שמן ובלאי. בנוסף, הסוללות, נשלפות וניתנות בקלות להחלפה ולטעינה בשקע סטנדרטי, כך שבכל רגע נתון ניתן לשמור סוללה טעונה זמינה ומוכנה לשימוש. מארז הסוללות כולל מתקן הטעינה הייחודי, מגיעים כמובן כחלק מרכישת הקטנוע.
התחזוקה אם כן מצטצמת לרכיבים המתכלים היחידים שהם הבלמים והצמיגים, וכאן מודל התחזוקה הייחודי של בליץ נכנס לפעולה ומצליח גם הוא להפתיע. במסגרת שירות התחזוקה של בליץ, בעלות של כמחצית מהסכום שעולה טיפול תקופתי ממוצע לקטנוע בנזין, אנשי התחזוקה של בליץ מגיעים ישירות לבית העסק ומטפלים בכלי מקצה לקצה. פעמיים בחודש יגיעו אנשי התחזוקה לבית העסק, יבדקו את תקינות הכלי, ויוודאו שהוא מוכן לשימוש. המשמעות היא פשוטה – אפשר לשכוח מביקורים במוסכים, זמני המתנה לחלקים ועלויות בלתי צפויות שקשה לתכנן מראש.
גבי אלחיאני, קצין בטיחות ראשי במד"א מסכם כי "יש לנו מעט קטנועים של בליץ – כל התיקים שלהם ריקים! אין לי כמעט חשבוניות על טיפולים – כמעט ואני לא מתעסק עם האופנוע!".
מפתיע גם בביצועים
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בנוגע לקטנועים החשמליים הוא נושא הביצועים והתנהגות הכביש לצד טווח הנסיעה. גם פה הפיתוח החדשני של בליץ משנה את כל מה שחשבנו על קטנועים חשמליים. עם מהירות נסיעה מקסימלית של 90 ק"מ, טווח נסיעה של עד 120 ק"מ רצופה וכמובן סוללות הניתנות לשליפה והחלפה בקלות – אנחנו מקבלים קטנוע אמין ויעיל שמסוגל לעבוד מסביב לשעון.
לאחר שבחנו מקרוב את הקטנועים העסקיים של בליץ ודיברנו עם בעלי עסקים, המסקנה המתבקשת היא שיש פה בשורה אמיתית לבעלי עסקים המפעילים משלוחים. בין החיסכון הכספי לשירות התחזוקה היעיל, בליץ מוטורס מציעה פתרון פורץ דרך שמאפשר לעסקים לשפר את הרווחיות שלהם ואף לגדול משמעותית בזכות הקטנת אחת ההוצאות הכבדות והמעיקות ביותר בתזרים השוטף של העסק.
מסכם זאת יפה רונן, זכיין של מסעדת ג'פניקה המפעיל חמישה סניפים ברחבי הארץ, אשר היה מהראשונים לאמץ את הקטנוע החשמלי במערך המשלוחים והחליף כבר לפני שנתיים את קטנועי הבנזין בקטנועי בליץ החשמליים: "אני בהחלט מרגיש בכיס את הוזלת העלויות המשמעותית בכל הקשור להוצאות השוטפות של צי הקטנועים שלנו. השירות של בליץ מעולה, התחזוקה של הכלים נוחה מאד, אנשי השירות מגיעים עד אלייך, בלי צורך להתעסק עם מילוי דלק ובדיקת שמן. וכמובן יתרון גדול של הקטנועים היא התרומה שלנו לשמירה על איכות הסביבה. אין ספק שזה הכיוון שהעולם מתקדם אליו ואנחנו שמחים להיות חלק מהדרך".