עסקים מקומיים? אלו 5 הדברים שאתם חייבים לדעת כדי שהפרסום הממומן שלכם יהיה אפקטיבי

3,213
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

תחום הפרסום הממומן תופס נפח משמעותי בכל עסק שצורך שיווק דיגיטלי, כלומר, הרוב המוחלט של העסקים בעולם. מידע לגבי קידום ממומן ברשתות החברתיות לא חסר. אך כשאנחנו רוצים לקדם עסק מקומי שפועל באופן לוקאלי וברדיוס קטן יחסית, כללי המשחק משתנים.

פנינו לסהר טל, מומחה לקידום ממומן ברשתות החברתיות ובעלים של סוכנות הדיגיטל Performa, שיסביר לנו על הדברים החשובים שכדאי לשים אליהם לב לפני שמתחילים (או ממשיכים) לשפוך כסף על פרסומות ברשת. 

רדיוס – תגדירו אותו נכון ותחסכו הרבה ממון

זוכרים את הפרמטר הזה שלמדנו בשיעורי מתמטיקה? אז לא בזה מדובר. כשאנחנו מדברים על שיווק ממומן, הרדיוס מתייחס למרחק הגיאוגרפי שבו נמצאים הלקוחות אליהם מעוניינים להגיע עם הפרסומות שלכם. 

"נניח שיש לי מרכז לטיפולים אסתטיים בראשון לציון שרוצה להגיע ללקוחות פוטנציאלים ברדיוס של עד כ-40 ק״מ לקהל של נשים בעיקר." מסביר לנו סהר, "כדי שלא יקבל לידים מאיזורים מרוחקים מאוד ופניות של נשים שהמרחק רחוק להן מדי, נגדיר בקמפיין יעד של עד כ-40 קילומטר ממיקום המרכז. 

לעומת זאת, חדר כושר בתל אביב שמעוניין להגיע ללקוחות פוטנציאליים (לידים) ברדיוס הקרוב של חדר הכושר, יכול להחריג בקמפיין הממומן שלו לקוחות שהם מקצוות שונים בעיר שלא יהיו רלוונטים עבורו כי ישנם חדרי כושר קרובים יותר אליהם". 

"הגדרה נכונה של המרחק הגיאוגרפי ממיקום העסק היא קריטית להצלחת קידום עסק מקומי. אנחנו רוצים שהפרסום שהלקוח שלנו משקיע בו יגיע ללקוחות הנכונים והמיקוד בהתאם למיקום הגיאוגרפי במקרה הזה הוא קריטי". 

לכן, בשלב הראשוני, לפני שמתחילים לקדם, פתחו את Google Maps ושרטטו רדיוס שבו נמצאים הלקוחות אליהם תרצו להגיע – זו נקודה מצוינת להתחיל ממנה.

 

שפה – הלקוחות הכי טובים שלך הם אלה שמבינים אותך

חוץ מלפנות לקהל היעד שלנו בשפתם, חשוב לשים דגש על צורות דיבור ייחודיות ליישוב או לדיאלקט המקומי. "למשל אחד מהלקוחות שלנו הוא בעל מסעדה בירושלים" מספר סהר, "כשאני ניגש לכתוב את מודעות הקידום הממומן שלהם, אני 'אתבל' בשפה 'ירושלמית' שבני העיר יכולים להתחבר אליה, וכך אצור בידול והרגשה ללקוח הפוטנציאלי שאכן מדובר במסעדה מקומית שהוא יכול להתחבר אליה". 

"אם אני אשתמש למשל בסלנג שמוכר בחיפה, סביר להניח שהפניה שלי לא תיקלט טוב אצל אותו גולש והוא ימשיך מהמודעה שלי והלאה. שימוש בסלנג מקומי יוצרת קשר עם הגולש ומחבבת עליו את העסק המקומי מתוך תחושת הזדהות והרגשה של 'הוא משלנו'".

"זה לא רק החיבור הרגשי עם הלקוח" מפרט סהר, "זה משהו מעבר, הלקוח הפוטנציאלי מרגיש שהעסק מבין אותו ואת המצב בו הוא נמצא. למשל, אם ארצה לקדם משלוחי מזון בירושלים ממרכז העיר, שזה אזור שקשה למצוא בו חניה, אבל יש בו הרבה מסעדות שוות, ארצה ליצר הזדהות עם בעיה מקומית מוכרת וגם לתת פתרון שהמקומיים יבינו. לכן במודעות הפרסום הממומן אפנה במשפט – "ירושלמים, מתי בפעם האחרונה ירדתם לעיר? שבו בבית, המשלוח בדרך אליכם!". 

 

אתם לא לבד – הכירו את המתחרים

מחקר מתחרים היה מאז ומעולם אבן יסוד באסטרטגיה שיווקית. בעסקים מקומיים מחקר המתחרים שלנו מקבל משמעות רחבה יותר כאשר מדובר בפרסום ממומן. בסופו של דבר מדובר באותם עסקים שנלחמים על תשומת הלב של אותו קהל לקוחות מצומצם יחסית וחשוב שנדע מה אחרים עושים, כדי שנוכל לבלוט מעליהם.

"כשאנחנו מתחילים תהליך שיווקי של עסק, אחת הפעולות הראשונות שלנו היא הכרת המתחרים. אנחנו עושים חיפושים בכל הרשתות החברתיות ובודקים: מי המתחרים שלו, איך הם פועלים, מה הם מעלים – מה שהם מעלים ועובד טוב, אנחנו משמרים ולוקחים רעיונות. מה שלא, אנחנו מפיקים לקחים ועושים אחרת".

"היום גם קל מתמיד לראות מה המתחרים שלך מפרסמים ובאיזה פרסום ממומן הם משתמשים" מסביר סהר. "כל הרשתות החברתיות יציגו לך את המידע הזה בחיפוש פשוט במאגרי המידע ופייסבוק אף יצרה את ה Ad Library שמציגה שקיפות אופטימלית של כל עמוד שתבדקו ומראה לך מה הם מפרסמים, איך הם פועלים, מה הם מציעים וכדומה". 

כבעלים של עסק, תמיד טוב לדעת מול מי אתם מתחרים, בעיקר כשמדובר בקמפיינים מקומיים שפונים לקהל ממוקד בעל תחומי עניין דומים.

הקהל הוא העיקר – דעו למי אתם מוכרים

סהר, שכבר קידם מאות עסקים, מדגיש כי מחקר קהל מהווה נקודה חשובה שרוב בעלי העסקים לא מתייחסים אליה מספיק. "אנחנו יכולים להיות אלופים בפרסום ממומן, אבל עד שלא נכיר את הקהל ונדע מי הוא, מה הוא מחפש, ומה הוא צריך, נוכל להשקיע כסף רב שפשוט ילך לפח".

"מחקר קהל הופך גם לפשוט הרבה יותר כשמדובר בקהל מקומי. הרשתות החברתיות מלאות בקבוצות מקומיות ואזוריות שמאות חברי קהילה פעילים בהן. אם נקשיב היטב ונהיה פעילים הקהל כבר יספר לנו את כל מה שאנחנו צריכים לדעת; מה הם היו רוצים, מה כואב להם, מה הם מחפשים ומה הם צריכים".

"ניקח לדוגמא עיר מנומנמת יותר כמו חדרה שאין בה מסעדות פתוחות בסופי שבוע. כשנקשיב לקהל ונחקור את הצרכים שלו, נבין שהמחסור באוכל מוכן להזמנות בשישי-שבת הוא צורך קיים שמפריע לקהל המקומי. אז כשנקדם מסעדה מקומית לדוגמא, נשים את הדגש הפרסומי על העובדה שהיא מספקת משלוחים בסופי שבוע. ואז, בפרסום ממומן מדויק גם נענה על צורך מובהק, גם נתפוס תשומת לב וגם נבלוט הרבה מעל מסעדה דומה שלא יכולה לספק את אותו שירות."

 

תקציב – הזול עולה ביוקר

"כשמדברים על תקציב פרסום, זו בדרך כלל הנקודה הרגישה בקידום של עסקים מקומיים" אומר סהר. "הבעיה העיקרית נובעת מכך שבעלי עסקים מקומיים, כשפונים לפרסום ממומן, חושבים בקטן. בדרך כלל באים בגישה של 'נשקיע 1000 ש"ח בחודש, ונהיה מסודרים'. זה לא המצב. 

כשמחלקים את ה- 1000 ש"ח האלה על פני חודש, מבינים את הפער – 1000 ש"ח בחודש זה פחות מ- 35 ש"ח ליום! כשבמציאות בפחות מ- 100 ש"ח ליום בכלל אין טעם להתחיל לפרסם באופן ממומן."

"מאד קשה לקדם עסקים בתקציב של 1,000-2,000 ש״ח בחודש. תקציב כזה, שהוא יחסית נמוך,  לא מספיק כדי לייצר חשיפה לעסק, לייצר לו נוכחות או לבלוט מעל המתחרים שמפרסמים בתקציב גדול פי כמה וכמה. 

פונים אליי בעלי עסקים שעובדים בתקציבים של 1000-2000 ש״ח בחודש והם חושבים שיקבלו עבודה שתסדר אותם ואת העסק. צריך להבין, גם אם החזר השקעה הוא פי 3 או פי 4, זה אומר שהם הכניסו עוד 3000-4000 ש״ח למחזור החודשי. נוריד מזה את העלות שלנו כמפרסמים ואת תקציב המדיה שהולך ישר לפלטפורמות הפרסום השונות, ונראה שלא באמת נשאר מזה משהו – מה שגורם ללקוחות להיות מתוסכלים. 

זה קורה הרבה פעמים. צריך תקציב שיווקי מבוסס שמאפשר לעשות בדיקות שונות למודעות, שמאפשר לך  להתבלט, שמאפשר לך ׳לחפור׳ לקהלים שלך, כך שיראו אותך יותר מפעם אחת – וכך יזכרו אותך בהמשך. בכל מקרה, שיווק נכון וטוב שמביא תוצאות צריך זמן הבשלה, למידה מטעויות ודיוק, לכן תמיד כדאי להיערך עם תקציב לחצי שנה קדימה לפחות".

"לקוחות ותיקים שלי, חנות תכשיטים, התחילו בתקציב נמוך מאד אז הצלחתי לרתום אותם לתהליך ולנסות להשקיע יותר בפרסום הממומן, וההצלחה לא איחרה לבוא. הם כל כך נדהמו מהתוצאות שהיום הם מפרסמים באלפי שקלים בחודש ונהנים מגדילה ורווחים יפים. אני לא אומר שצריך על ההתחלה להשקיע את כל הונך בפרסום הממומן. אבל בשביל שהוא יצליח, צריך לקחת בחשבון תקציב של 100-200 ש"ח ליום לפחות".

אנחנו חיים בעידן חדש, הפרסום המסורתי כבר לא מספיק והפרסום הממומן ברשתות החברתיות נהיה הכרח לקידום עסקים בכלל ועסקים מקומיים בפרט. לשיווק הדיגיטלי יש יכולות אינסופיות, אבל צריך לדעת להשתמש בהן בחוכמה בשביל להפיק מהן את המירב ולא לזרוק כסף לפח. אין ספק שבכל הנוגע לקידום ממומן יש לפנות לאנשי מקצוע שיעשו את העבודה בשבילך בצורה המדויקת ביותר ויקחו את כל הפרמטרים הייחודיים לעסק שלך בחשבון.

לפרטים נוספים על שירותי הפרסום הממומן ברשת החברתית שישיגו לכם יותר, הרבה יותר. לחצו כאן

* הכתבה נכתבה בעזרתו של סהר טל מסוכנות "Performa".

אתר המערבולת מביא את התוכן הטוב והאיכותי ביותר בכל תחומי החיים. מעת לעת אנו מארחים כתבים אורחים ומאפשרים להם להפנות את תשומת ליבם של הגולשים להצעות של צד שלישי, כולל הפנייה בעזרת קישורים.

גילוי נאות

כמה קטנועים אתה מחזיק בעסק?

מרחק נסיעה חודשי ממוצע:

קטנוע בליץ

קטנוע בנזין

סה”כ לחודש

על פי הנתונים שהכנסת העסק שלך יכול לחסוך ₪ בשנה בזכות הקטנוע החשמלי

לפרטים נוספים ותיאום נסיעת מבחן השאר פרטים עוד היום:

פנייתך התקבלה!