[חשיפה] האיש שבזכותו בעלי עסקים קטנים לא קורסים תחת הלחץ

4,209
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

בין קריירה של 21 שנים במערכת הביטחון לקריירה עסקית רצופת הישגים, שלום גינזבורג ללא ספק יודע דבר או שניים על קבלת החלטות תחת לחץ וניהול משברים. את הניסיון העשיר שצבר הוא מביא היום לעולם העסקים הקטנים עם גישת ליווי לא שגרתית שמסייעת לבעלי עסקים לקבל החלטות קריטיות, לעיתים גורליות בעסק שלהם, לשחרר חסמי צמיחה ולהשיג תוצאות יוצאות דופן.

אם שאלתם את עצמכם מה ממלא את מרבית יומו של בעל עסק קטן, התשובה יכולה להפתיע אתכם. אפשר לסכם את זה בשתי מילים: "קבלת החלטות". לצאת לקמפיין שיווקי חדש, הזמנת רכש של מלאי, בחינה של ספק חדש, החלפה של ציוד המחשוב, השקה של מוצר חדש, או אולי שיתוף פעולה אסטרטגי מסקרן – אלו רק דוגמאות ספורות לאינספור החלטות ושיקולים שבעל עסק נדרש להתמודד איתם על בסיס יומיומי. כשהעסק בתחילת דרכו, קל לקבל החלטות ולרוץ קדימה, אבל ברגע שעניינים צוברים תאוצה, כל החלטה נושאת בחובה יותר סיכונים והרבה יותר השפעה על עתידו של העסק.

התוצאה? שיתוק. ככל שמתרבות ההחלטות שצריך לקבל ורמת החשיבות שלהן, כך נהיה קשה יותר ויותר לשקלל את כל הגורמים והמרכיבים של כל מהלך כזה, להבין עד הסוף את המשמעויות ולהגיע למסקנה חותכת על הצעד הנכון וזה בדיוק המקום, מתוך העומס הפיזי והקוגנטיבי הגדול, שבו מרבית בעלי העסקים פשוט קופאים ומתקשים לעשות את הצעדים הנדרשים בשביל להמשיך ולפתח את העסק שלהם ולייצר צמיחה.

לבד בפסגה

בארגונים גדולים, תאגידים וחברות מבוססות, לצד המנכ"ל ישנה שדרה ניהולית מגוונת. סמנכ"ל אחד או יותר, דרג ניהולי זוטר ובחברות גדולות יותר כמובן גם דירקטוריון שהוא בפועל צוות החשיבה העליון של הארגון יחד עם המנכ"ל. המשמעות היא שהמנכ"ל, הגם שנושא באחריות לא קטנה למהלך העסקים של החברה, חולק את החשיבה וקבלת ההחלטות עם צוות חשיבה רחב ומנוסה שמכיר היטב את העסק מכל צדדיו ומסוגל בקלות להציג למנכ"ל זוויות הסתכלות שונות, לצד ניתוח סיכונים ומשמעויות שמאפשר להגיע למסקנות יחסית מהר ובקלות.

 

כמובן שגם שדרת ההנהלה בפני עצמה מתוגברת באמצעות מנטורים עסקיים עתירי ניסיון התומכים ומלווים את הארגון ומסייעים לנווט את הספינה בהצלחה באוקייאנוס העסקים. אין ספק שארגונים גדולים נהנים מגיוון רב בקרב מקבלי ההחלטות ומסוגלים בכל רגע נתון לבצע סיעורי מוחות עסקיים שמאפשרים לקבל החלטות מושכלות ומוצלחות.

ומה בעולם העסקים הקטנים? "בסופו של יום, אתה לגמרי לבד." מסביר לנו שלום גינזבורג, ומוסיף "בניגוד לשרשרת המנהלים והסמנכ"לים ובעלי תפקידים נוספים בארגונים גדולים הפותרים בעיות על בסיס יומיומי, המנכ"ל של עסק קטן, שהוא לרוב גם הבעלים, עומד לבד בחזית, הוא והאתגרים. אין לו עם מי לדבר, מישהו שממש מבין אותו ואת מה שעובר עליו ומסוגל לתת לו את המשוב והמידע הדרוש לו בשביל לקבל החלטה, לפעול ולהצליח. אם נוסיף לכך את תחושת הבושה שנלווית למחשבה על להודות בקושי או ספק לגבי הדרך העסקית בפני האנשים הקרובים לנו, מכלול הדברים הללו מוביל לקיפאון שעלול להיות הרסני".

 

לתוך החלל הזה בדיוק נכנס גינזבורג. בכיר במשרד ראש הממשלה לשעבר, עם קריירה של 21 שנים בצה"ל ולאחריה רקורד עסקי מרשים ועשיר. כבר בתפקידו הראשון כמנהל מכירות בכיר באחת החברות הגדולות בארץ בתחום הכושר הוביל את החברה לגידול של 30% במכירות תוך זמן קצר. בהמשך, כמנהל פיתוח עסקי ברשת חדרי כושר בפריסה ארצית, הצליח להגדיל את כמות הזיכיונות פי 6 תוך שנה אחת בלבד. לאחר שעבר בין מספר משרות ניהוליות בהן הוביל מהלכי שינוי וצמיחה משמעותיים בעסקים אותם ניהל, שימש גינזבורג בתפקידו האחרון כראש חטיבת היועצים העסקיים בחברתו של המאמן העסקי הבכיר בישראל, ניר דובדבני. 

 

במסגרת תפקיד זה ליווה גינזבורג מעל ל-1,000 עסקים קטנים בקשת רחבה של תחומים ביניהם מזון, קוסמטיקה, כושר ועוד רבים נוספים. עבור כל אחד מהם הוא נכנס, גם אם רק לרגע מכריע אחד, לנעליה של אותה שדרת ניהול חסרה ועזר לבעל העסק להוביל בהצלחה את המהלכים הנחוצים לו בשביל לייצר תוצאות.


"אני קורא למקום הזה, שבעלי העסקים הללו לרוב מגיעים אליו דווקא בעקבות ההצלחה הראשונית של העסק, בדידות עסקית. אתה מוקף באנשים, עמוס בעשייה אבל בסופו של היום, דווקא בנקודות הקריטיות ביותר, אתה לגמרי לבד וזו תחושה קשה מאוד" הוא מסביר.

לתאום פגישת ניתוח האסטרטגיה העסקית של העסק שלכם, השאירו פרטים

במקום עין חיצונית – נוכחות פנימית

"הכשל המרכזי אותו זיהיתי בתהליכי הייעוץ העסקי הוא דווקא מה שאמור לכאורה להיות נקודת הכוח שלהם – הפרספקטיבה החיצונית לעסק" מסביר לנו שלום. "מכירים את הביטוי – 'אורח לרגע רואה כל פגע'? זה לרוב מה שקורה בתהליכי ייעוץ עסקי שלא נכנסים לעומקם של דברים. מאוד קל לעמוד מבחוץ ולהצביע על כשל. בדיוק כמו שכל אוהד כדורגל שיושב ביציע, או בנוחות הספה שלו בבית מול הטלוויזיה, יודע להסביר בידענות רבה מה היה על המאמן לעשות, כך יועץ חיצוני מסוגל 'לירות' על בעל העסק שלל עצות והצעות לשיפור, מבלי שהוא מכיר בפועל את העסק על כל רבדיו, ועל אחת כמה וכמה את האתגרים איתם הוא מתמודד".

לדבריו של שלום, אין זה מקרה שתהליכי ייעוץ עסקי לרוב לא מביאים את העסק למקום הרצוי. הדבר נובע מכך שתכניות עבודה או תבניות חשיבה גנריות פשוט מתעלמות מהמאפיינים הייחודיים של כל עסק, לצד היעדים האישיים והחזון של העומד בראשו.


"עסק הוא יצור חי, דינמי וייחודי. אפילו שני עסקים העוסקים באותו תחום בדיוק לא יהיו דומים זה לזה ממגוון סיבות" מסביר לנו שלום. "הדבר המסוכן ביותר שבעל עסק יכול לעשות כיום במציאות הזו, היא לקבל החלטות לבד, מהבטן ולא מהראש. תחושת הבדידות בפסגה, כפי שאני מסביר לבעלי העסקים אותם אני מלווה, דוחקת אותנו לרוב לפינה ומקשה עלינו לנתח את הסיטואציה בצורה שקולה ואנליטית. במקום זאת החלטות חשובות רבות מתקבלות ממקום של אינטואיציה, תחושה ולחץ של זמן.

החלטות מבוססות נתונים ומידע הן המפתח להצלחה

"המפתח לכל החלטה חשובה הוא צוות החשיבה" מסביר גינזבורג. "האידיאל הוא כמובן כאשר יש צוות ניהול שעובד יחד עם בעל העסק ביום יום, בהיבטים שונים – שיווק, כספים, לוגיסטיקה, אדמיניסטרציה, ויודע לתת אינפוטים לגבי ההשפעות והמשמעויות של צעד כזה או אחר. השלב הראשון הוא להגדיר את האתגר העומד לפנינו. שלום גינזבורג מגיע עם בשורה שונה ומעניינת לעולם העסקים הקטנים. במיוחד לאותם עסקים הזקוקים נואשות למישהו שיהיה שם וייתן פידבק, לא תיאורטי או גנרי, אלא כזה שמבוסס על הנתונים האמיתיים של העסק".

בעשר השנים האחרונות משמש שלום גינזבורג כמנטור עבור אותם בעלי עסקים וגם כצוות חשיבה הנחוץ בתהליכי קבלת החלטות עסקיות חשובות."אני מוצא את עצמי משמש כסמנכ"ל זמני לכל דבר ועניין, סמנכ"ל במיקור חוץ אם תרצו, עם 'כובעים' ותחומי אחריות מתחלפים בהתאם לצרכים של העסק. אצל אחד אני אגע בהיבטי התזרים והניהול הפיננסי, אצל אחר בשיווק ומכירות ואצל השלישי בלוגיסטיקה וכוח אדם – כל עסק בהתאם לצרכיו, אתגריו ויעדיו העסקיים.

אני נכנס בנקודה שבה העסק עומד בצומת אסטרטגית שיש לה השפעה מכרעת על עתידו – בין השאר לפני מהלכים הטומנים בחובם השקעה כספית ניכרת, או שינוי משמעותי במהלך העסקים או הסיסטם הפנימי שדורשים הצבת תכנית פעולה מבוססת נתונים, כזו שניתן להציב לה יעדים ברורים, מסגרות זמנים ומדדי ביצוע לאורך זמן, ומלווה את העסק לאורך תהליך ההוצאה לפועל תוך שאני מסייע לבעל העסק להבין האם הוא אכן מתקדם לפי התכנית או שנדרשות התאמות תוך כדי תנועה על מנת לעמוד ביעדים ולהגיע לתוצאה הרצויה"

מכפיל כוח משמעותי לעסקים קטנים

מדהים לגלות כיצד דווקא הנקודה הכי פחות מדוברת, אותה בדידות עסקית שהזכרנו בתחילת הכתבה, מהווה חסם קריטי לצמיחה והתפתחות. אין ספק ששלום גינזבורג זיהה היטב את אחת מהנקודות הקריטיות ביותר שעומדות בדרכם של עסקים קטנים בדרך לצמיחה והצלחה. 

ניסיונו העשיר והמגוון, הן הביטחוני והן העסקי, לצד ההצלחות הרבות שצבר לאורך הקריירה העסקית העניפה מראים לנו שמדובר באיש עסקים מיומן שכל מנכ"ל ובעל עסק היה רוצה לצידו לפני החלטות גורליות ומהלכי צמיחה משמעותיים. 

בימים אלו ולאור האתגרים העסקיים והכלכליים הרבים העומדים בפני בעלי העסקים בישראל, שלום גינזבורג שמח להציע לציבור בעלי עסקים ליהנות מניסיונו הרב. 

לתאום פגישת ניתוח האסטרטגיה העסקית של העסק שלכם, השאירו פרטים

פנייתך התקבלה!