"את התיכון סיימתי בקושי ובלי בגרות מלאה. היום יש לי תואר בחינוך ותעודת הוראה. רוצים לדעת איך? במילה אחת: אוהלו."
התשוקה לשנות, הצורך ללמד, והרצון לעשות חוויה מתקנת לתקופת בית הספר: אלה שלוש התכונות הבולטות של כמה מהמורים הטובים ביותר. אבל למרות שרבים מרגישים כך, רק מעטים מהם נרשמים ללימודי הוראה. לפעמים החוויה שהם רוצים לתקן השאירה אותם עם ציונים לא גבוהים, או עם תעודת בגרות חלקית. במכללת אוהלו מצאו את הדרך כדי שגם הם, הסטודנטים עם הפוטנציאל הגבוה ביותר להיות מורים שעושים שינוי, יתקבלו לתואר בחינוך ויסיימו אותו בהצלחה.
"אתה יודע על מה חשבתי כשנכנסתי לתפקיד?" שואלת אותי אורנה חורי, מנהלת המכינות האקדמיות של מכללת אוהלו. "על יותם. אם יש מישהו שמסמל את הכוח של המכינות ושל אוהלו לגעת בחיים של אנשים, זה יותם. הוא לקוי שמיעה מלידה, והקשיים הלימודיים שלו החלו כבר ביסודי. אף אחד לא הצליח לממש את הפוטנציאל שלו, והוא החל לדעוך בלימודים. אחרי החטיבה הוא הגיע עם אמו לאחד התיכונים המקצועיים כדי להיפגש עם המנהלת. הן ביקשו ממנו להמתין בחוץ, וכעבור זמן קצר אמו יצאה בסערה מהמשרד. המנהלת, ואני לא אשכח איך הוא תיאר את זה, יצאה עם התעודה שלו, החזיקה אותה מול הפנים שלו ואמרה 'זה יותם, ועם זה הוא לא נכנס לפה.' מה שהוא אמר שבר לי את הלב. 'לא הרגשתי אפס. הרגשתי מינוס ומטה. מה אני שווה בכלל? למה לא מסתכלים על האדם שאני?'
לאוהלו הוא הגיע אחרי הצבא דרך מכר של משפחתו. שאר המכללות בכלל לא רצו לדבר איתו. הן קודם כל הסתכלו על המספרים, וסירבו להסתכל על האדם. אנחנו אמרנו לו 'קודם כל – בוא.' אז מה אם לא הייתה לו תעודת בגרות? אצלנו הוא יוכל להשלים את הפערים ולהוכיח לעצמו ולעולם שהוא כן יכול. הרי בדיוק בשביל זה הקמנו את המכינה: כדי שכולם יוכלו להגשים את עצמם. וזה מה שקרה. יותם סיים את המכינה בהצלחה והשיג מטרה אחרי מטרה. הילד שגורש בבושה מתיכון מקצועי הוא היום מורה עם תואר ראשון בחינוך מיוחד, שמתחיל בקרוב לימודי תואר שני בניהול וארגון מערכות חינוך. 'אני פה כדי לקדם את אלה שהם השוליים של השוליים של מערכת החינוך, אלה שלא רואים אותם,' הוא הסביר. 'אני פה כדי להיות זה שכן מאמין בהם, שמוצא את נקודות האור ואת הכוח, ושתומך בהם ובמשפחות'."
הסיפור הזה, שעלה במקרה בביקור שלנו במכללת אוהלו שבקצרין, מתמצת את מה שהופך אותה לסיפור הצלחה ייחודי: מוסד אקדמי שלא מוותר על אף סטודנט, מוסד שמתמחה בהכשרת מורים מעולים שלא מוותרים על אף תלמיד. המכינות של אוהלו מוכיחות זאת בבירור, עם תוצאות מדהימות: יותר מ-90% אחוז מתלמידי המכינות מסיימים אותן בהצלחה וממשיכים לתואר בחינוך. אחרי חודשים רבים שבהם שמענו עוד ועוד על המכללה, הלכנו לקמפוס כדי להבין איך הם מצליחים היכן שאחרים בכלל לא מנסים. התחנה הראשונה שלנו הייתה אצל מנהלת המכינות האקדמיות.
אורנה, כולם מספרים לנו שהמכינות של אוהלו הן הדבר המלהיב ביותר שקרה למי שחולם על קריירת הוראה. מה הסוד שלכם?
"אין פה סוד, רק אמונה, חום ומקצועיות שנובעת מהיכרות עמוקה עם בית הספר והאקדמיה. למכינות האקדמיות של אוהלו אפשר להתקבל גם עם בגרות חלקית או עם 12 שנות לימוד בלבד, ולזכות בחוויה שונה מבית הספר. אני לא מתביישת לקרוא לה חוויה מתקנת, שעוזרת לשחרר את המשקעים ואפילו הטראומות הקשורות לתקופת הלימודים בתיכון. החלטנו לפתח מכינות שיודעות להתמודד עם כל אתגר, כי אנחנו יודעים שאם ניתן לאנשים הזדמנות להוכיח את עצמם, ונתמוך בהם, הם יפרחו. אנחנו ערוכים ללקויות למידה ולקשיים סוציאליים, ויש לנו דרכים לעזור לסטודנטים להתגבר עליהם. אנחנו יכולים לתפור לכל אחד ואחד את המסלול המיטבי שיביא אותו לאקדמיה ברגל ימין ובביטחון, והיום אני יכולה לומר בגאווה שהשיטה שלנו מוכיחה את עצמה, וההצלחה היא פנומנלית."
הבוגרים של אוהלו מתארים את הלימודים כחוויה משנת חיים. איך את מסבירה את זה?
"יש הרבה אנשים שאמרו להם 'אתה לא מתאים, ולא יכול. אל תהיה אקדמאי, אל תחשוב אפילו על הוראה, כי זה לא בשבילך.' חלק מהם סוחבים על הגב את המסר הזה כבר מהתיכון, ממורים וגורמי חינוך שגרמו להם להרגיש שאין להם ולא תהיה להם שום יכולת לרכוש השכלה גבוהה. אנחנו מראים להם שזה פשוט לא נכון. איפה שאחרים פוסלים, אנחנו מחבקים. אנחנו מראים להם שהם יכולים להצליח, כי יש להם את הכישרון. אנחנו מאמינים בהם, ועוזרים להם למצוא מחדש את האמונה בעצמם. המכינה היא השלב הראשון בקריירה שלהם: מורים שפועלים מהנשמה ומשפיעים על מערכת שלמה. אין פה טיפה של הגזמה. המכינות שלנו משנות חיים לאנשים שרוצים לשנות את חייהם של דורות העתיד."
במוסדות אקדמיים אחרים תלמידי המכינות נאלצים להתמודד לבד עם עומס מבחנים ושיעורים. גם אצלכם המכינות הן סוג של "טבילת אש"?
"להיפך! זה מה שאנחנו לא עושים. הכל אצלנו נעשה מתוך היכרות אמיתית עם האתגרים שאיתם מתמודדים הסטודנטים במכינות. אנחנו רוצים להקל עליהם בכל מקום שאפשר כדי שיוכלו להגשים את עצמם. הם מקבלים אצלנו ליווי צמוד שמסייע בהתמודדות עם לחץ ועם חרדת בחינות, וכמובן, המכינות והצוות מתחשבים בלקויות למידה. עם תמיכה נכונה, אין לקות למידה שתמנע מהסטודנטים שלנו לסיים את המכינה ואת התואר."
נשמע שתלמידי המכינות שלכם זוכים להרגיש את האקדמיה, ממש כאילו הם כבר סטודנטים.
"זה לא כאילו – הם באמת סטודנטים! תלמידי המכינות שלנו הם סטודנטים לכל דבר, עם כל הזכויות שמגיעות להם. אם הם זכאים לסיוע כלכלי או למלגות מטעם משרד החינוך, משרד הביטחון או הקרן להכוונת חיילים משוחררים, הם יכולים להשתמש בהם כבר בתחילת המכינה. רבים מהסטודנטים שלנו גם זכאים למימון בדיקת לקויות למידה. הם אפילו זכאים למעונות. חוץ מכל אלה, המכללה מציעה גם מלגות לתואר עצמו.
אנחנו יוצרים עבורם דרך חדשה, ממש כמו לבנות להם מסלול השתלבות קלה לתוך התואר. כשאנחנו לצידם הם מצליחים במכינה, ומשם והלאה הם מאמינים בעצמם. מהמכינה הם ממשיכים לתואר, כשצוות המכללה שם כדי לתמוך ולעודד כשצריך, ואחר כך הם מתחילים קריירת הוראה. זה אחד העקרונות של תחום החינוך: תלמיד שמאמין בעצמו יכול לעשות הכל. גם להיות מורה."
"אין דברים כאלה. המכינה של אוהלו היא משהו אחר מכל מה שהכרנו."
דניאלה, בת 24 שלומדת חינוך והוראת מתמטיקה במכללה, מאשרת את מה ששמענו על המכינות ועל התוצאות המופלאות שלה. "את המכינה סיימתי בשנה שעברה, ועכשיו אני כבר בשנה ב'. את התיכון סיימתי בקושי, אבל עם בגרויות בודדות. הפרעת קשב וריכוז, דיסלקציה, פחד נוראי מכישלון בבחינות אחרי שנים של אכזבה, אלה דברים שהרסו לי את הסיכויים להצליח בתיכון ושחשבתי שתמיד יפגעו בי בעתיד. בזכות האהבה והתמיכה שקיבלתי מהמרצים והיועצים של אוהלו סיימתי בהצלחה ענקית. מי חשב שאי פעם אצליח ככה?"
את אותה ההתלהבות שמענו מסטודנטים רבים, כמו אור בן ה-23 שנרשם למכינה אחרי שלא הצליח להשלים בגרויות בקורסים פרטיים, ושירן בת ה-25 שנרשמה אליה בעקבות אחותה הגדולה. "עד שלא תשבו בשיעורים של המכינה לא תבינו עד כמה הצוות שלה תומך ומחבק," שניהם סיפרו בחיוך.
"אני לקראת סוף התואר," אומר לנו דורון, סטודנט לחינוך שבמקור הגיע ממרכז הארץ וגר כעת במעונות, "ואני יכול לומר בכנות שאוהלו מאמינה בלתקן את החברה ואת החווייה. כי הם לא מוותרים לנו, אבל גם לא מוותרים עלינו. הם נותנים לי את הכלים להתמודד עם כל אתגר, כבר מהיום הראשון שלי במכינה. ותשמע, פה באמת מכשירים מורים מעולים, כאלה שנוגעים בחיים של כל תלמיד. זה לא רק מרגיש ככה. אני מכיר את האנשים שסיימו את התואר כאן. הלוואי על כל בית ספר להעסיק אותם."
אחרי שיחות עם הסטודנטים בקמפוס היפהפה של אוהלו, שמרגיש כמו בתוך שמורת טבע, חזרנו למשרדה של אורנה חורי. היא שיתפה אותנו בתפיסת העולם שלה ובגישה החינוכית שלה, שמבוססות על יותר מעשרים שנה בתחום החינוך. החל מלימודי התואר הראשון, שאותו עשתה בריפוי בעיסוק, ועד תפקידה כמנהלת של מערכות חינוך מיוחד, היא נחשפה לכל הקשיים והאתגרים שיש לתלמידים בכל הגילאים. את התובנות והרגישות היא מיישמת היום במכללת אוהלו, שבה היא נמצאת עם דור העתיד של מערכת החינוך.
אין ספק שמכללת אוהלו היא המקום הנכון לכל מי שרוצה לעסוק בהוראה. הסגל שלה מבין מורים ומבין תלמידים. הוא יודע עם מה הם מתמודדים ויודע איך לעזור להם להתגבר עליהם ולהצליח, ומכיר את היופי וגם את הקושי. לכל אחד מגיע מורה מעולה, שמבין אותו, מזהה את המצוקות שלו ויודע איך להרים אותו למעלה ולממש את כל הפוטנציאל האדיר שטמון בו. מהקמפוס יצאנו עם הבנה ברורה: מי שלא זכה במורים כאלה בבית הספר יכול לעבור חוויה מתקנת באוהלו, ולהיות המורה הזה עבור אחרים.
אם אתם מזהים את עצמכם בתיאור הזה, אם אתם יודעים שנועדתם לשנות וללמד אבל חושבים שלא תצליחו לסיים תואר או להתקבל ללימודים, דעו שאתם יכולים לעשות הכל. אתם רק צריכים להאמין בעצמכם. כי מכללת אוהלו מאמינה בכם. היא תתמוך בכם כל הדרך להצלחה. כשנותנים את המקסימום אפשר לעשות דברים גדולים באמת.